Wycieczka do Kudowy Zdróju

Dnia 22- 23 października, w poniedziałek i wtorek byliśmy na wycieczce w Kudowie Zdroju. Na początku wycieczki byliśmy w Twierdzy  Srebrna Góra.  Żołnierz opowiadał nam, jak to wojska Napoleona próbowały zdobyć twierdzę, która była nie do zdobycia. Oprowadzał nas po korytarzach twierdzy a także opowiadał o pryczach, na których spali żołnierze i pytał się, kto by chciał zostać na noc, spać na takiej pryczy z sianem. Przykrywając się workiem ze słomą, będzie miał przyjemną całą noc. Nikt nie chciał się zostać. Poprosił nas też, abyśmy stanęli pod ścianą  i powiedział, że nas rozstrzela.  Potem załadował, krzyknął „uwaga!” i strzelił z pistoletu. Pierwszy strzał się nie udał, dopiero za drugim załadowaniem broni pistolet wypalił. Każdy zasłonił uszy. Potem pokazywał nam w gablotach różne ciekawe rzeczy, takie jak ołowiane żołnierzyki. Pytał się również przewodnik, co to są te pieski w gablotach. Okazało się, że te pieski to krzesiwo do krzemieni. Później opowiadał jeszcze na powietrzu o krzyżu. Potem  były robione zdjęcia  z żołnierzem  i poszliśmy na wał widokowy.

Mariusz

Najbardziej na wycieczce podobały mi się widoki z twierdzy na Srebrnej Górze. Było widać ładne, kolorowe lasy na górach wokół twierdzy. W parku zdrojowym w Kudowie próbowałam wody zdrojowej i oblałam się cała. Potem poszliśmy na kawę. Przed kawiarnią były bardzo duże szachy i grałam z Magdą.
                                                                                                                                                                            Agnieszka

Na wycieczce najbardziej mi się podobało zwiedzanie Twierdzy Srebrnogórskiej, która była przeznaczona do celów obronnych. Ponieważ była
to budowla militarna,  budowano ją na górze dla obrony przed wrogiem. W  dawnych czasach tym wrogiem byli żołnierze Napoleona Bonaparte. Wszyscy przewodnicy w tej twierdzy chodzą ubrani po dawnemu, czyli w XVIII wiecznych mundurach.

Basia

Następnie udaliśmy się do kopalni złota, w której z panią przewodnik chodziliśmy po tunelach. Spotkaliśmy górnika, który opowiadał nam o złocie i mówił, że jak ktoś znajdzie złoto, to „proszę przyjść do mnie, robaczki. Mamy tu też, proszę pamiętać, prawdziwego goblina, którego z pewnością zobaczycie, robaczki”. Potem pani przewodnik oprowadzała nas po różnych miejscach w kopalni złota. W drugiej kopalni zeszliśmy schodami 8 pięter  do wodospadu, potem zeszliśmy schodami jeszcze niżej do kolejki podziemnej. Pani przewodnik dodała, że  stąd już nie wyjdziemy,  lecz wyjedziemy kolejką podziemną  i tak było. Później pożegnaliśmy się z  panią,  przewodnik która  nam  życzyła  smacznego obiadu.

Mariusz

Teraz powiem Wam o kopalni złota w Złotym Stoku. Zwiedzaliśmy dwie sztolnie: jedna sztolnia nazywała się sztolnia Gertrudy – najstarsza,
bo była z roku 1920, druga sztolnia nazywała się Czarna.

Basia

Mnie najbardziej podobała się jazda kolejką pod ziemią w kopalni złota. Kolejka była blaszana, pomarańczowa, jechała szybko, nie bałam się.

Marta

Po obiedzie pojechaliśmy do Kudowy Zdroju,  kierownik wyczytywał w autokarze, kto z kim ma  pokój. Następnego dnia po śniadaniu poszliśmy zwiedzać Kudowę Zdrój oraz  Kaplicę Czaszek. Jedna grupa udała się do Czech, druga grupa udała się na szlak ginących zawodów, a trzecia do centrum Kudowy. Zrobiliśmy spacer do parku zdrojowego a także poszliśmy zamówić coś  ciepłego do picia. W parku nabrałem wody zdrojowej do picia do butelki. Potem było zwiedzanie krzywej wieży w Ząbkowicach Śląskich i koło 19-tej dotarliśmy na parking we Wrocławiu. Wszyscy z rodzicami i opiekunami rozeszli się do swoich domów.

Mariusz

W naszym polskim uzdrowisku, którym jest  Kudowa Zdrój, byliśmy w bardzo fajnym miejscu, którym jest szlak ginących zawodów. Jest
tam chałupa z pokazami robienia glinianych wazoników, dalej jest chałupa z wiejskim, pysznym chlebem, który piecze się w prawdziwym
piecu na węgiel drzewny.  W tym miejscu jeszcze podobało mi się mini zoo czyli klatki i zagrody ze zwierzętami, na przykład
bażantem królewskim, jeleniem. Natomiast w innych zagrodach była reszta jeleni i łanie czyli samice jelenia oraz owce kameruńskie i osły.

Basia

Mnie podobał się strażnik - goblin w kopalni złota. Miał maskę i snuł się koło nas. Na wycieczce bardzo smakowała mi herbata i pierogi. W Kudowie byliśmy w skansenie; pani pokazywała, jak się robi wazony z gliny, jak się piecze chleb i jedliśmy dobry chleb ze smalcem. Tam były małe koziołki.

Bruno

Duże wrażenie  zrobiła na mnie  zjeżdżalnia  w kopalni  złota. Na początku trochę się bałem, ale fajnie się zjeżdżało, niektórzy się poobijali. Podobały mi się te momenty, kiedy gasło światło, były straszne dźwięki, pokazywały się nietoperze. W twierdzy Srebrna Góra podobał mi się wstrzał ze starego pistoletu, był jeden wielki huk. Zatkałem uszy, ale i tak się przestraszyłem .W Kudowie  mieszkaliśmy  w ładnym ośrodku, wieczorem była fajna impreza, ale byłem już zmęczony. Następnego dnia  byliśmy w Kaplicy Czaszek. Widziałem ją już kiedyś, ale mi się podobało. Potem wybraliśmy się na wycieczkę do Czech. W drodze powrotnej zwiedzaliśmy  Ząbkowice z krzywą wieżą. Nigdy wcześniej jej nie widziałem.

Adam

Powiem,  że to była bardzo udana wycieczka, bo były bardzo pyszne posiłki. Ten ośrodek wypoczynkowy „Wrzos” miał fajną
bryłę architektoniczną. Pan właściciel mi mówił, że ten budynek, w którym nocowaliśmy, był sprzed  pierwszej wojny światowej.

Basia

Na wycieczce podobało mi się wszystko po kolei. Podobało mi się to, jak pani przewodnik opowiadała o kopalni, przejazd ciuchcią, ładny wodospad podziemny, bicie monety pod prasą. W Srebrnej Górze podobało mi się strzelanie żołnierza ze starej broni. Było głośno, ale się nie bałem. Na imprezie w ośrodku były fajne światła i muzyka, dużo tańczyłem.